Een bewezen werkmethode

â€Ļdie wordt toegepast in alles wat je hier terugvindt – of het nu gaat om persoonlijke begeleiding, ondersteuning, of het opleidingsmateriaal in de academy.

Alles is er namelijk op gericht een bedrijfsstructuur te creÃĢren die past bij jouw visie, doelen en behoeften. Want met een goed afgestemde backoffice kun je doen waar je enthousiast van wordt, zonder jezelf in de weg te zitten of doelen uit het oog te verliezen.

Klinkt logisch, maar blijkt in praktijk soms best een uitdaging.
Er ontstaat ‘ruis’, omdat dingen te veel tijd kosten, je niet goed weet wat je nodig hebt, of je misschien te veel laat beïnvloeden door wat anderen doen.

Ondernemen gaat niet om doen wat hoort, maar om wat voor jÃŗu werkt.

Deze methode is niet zomaar bedacht – het komt voort uit mijn eigen uitdagingen bij de overgang van loondienst naar ondernemerschap.
Daar ben ik nu dankbaar voor, want het heeft mijn bedrijf gevormd en een identiteit gegeven. 

Gecombineerd met strategisch inzicht en organisatiekennis, heb ik mijn werkwijze steeds verder gefinetuned, totdat het een methode is geworden waarmee wordt uitgefilterd wat Êcht toegevoegde waarde heeft. 
– en dus ook wat niet.
Nu heb ik er bij alles profijt van. En zodat ook jij obstakels kunt omzetten in kansen, deel ik het graag met je.

Pictogram van een trechter op een zwarte achtergrond.

Dusâ€Ļ what’s the deal?

Je zou kunnen denken aan een stappenplan, maar dit is zÊker geen one-size-fits-all oplossing. 

Zie het liever als triggers, die je manier van denken over jouw persoonlijke situatie bijsturen.
Focuspunten die je scherp houden, blinde vlekken blootleggen en steeds weer helpen herinneren waar het om draait – jouw visie en de voorwaarden waarop je naar je doelen wilt toewerken. 

Of je nu je bedrijfsstructuur van scratch wilt opzetten, verbeteren, testen, een nieuwe richting wilt inslaan met je bedrijf of een los element wilt optimaliseren – je hebt een proces te doorlopen en op deze manier werk je doeltreffend naar het gewenste resultaat toe.


  • Niet alleen wat je al hebt, maar vooral ook wat je al weet.
    Een droom, visie, en verlangens worden opgevuld met wat je al in huis hebt, door alles goed in kaart te brengen.

  • Denk bedrijfsdoelen zo goed mogelijk uit, zodat ook je actiepunten helder worden.
    Goed opgezette bedrijfsdoelen zijn
    relevant, specifiek, meetbaar, realistisch en tijdgebonden.

  • Een chaotische backoffice is een echte time-sucker en gaat ten koste van je resultaat. Daarom is dit organiseren een strategie op zichzelf.
    Nu je actiepunten hellder hebt, kun je tools en systemen die je gebruikt daarop afstemmen.
    Ga je op korte termijn iets niet gebruiken? Weg ermee. Het komt vanzelf wel weer op je pad als je het nodig hebt. Keep it simple.

  • Maak een planning gebaseerd op je doelen, zodat je een uitvalsbasis hebt waar je steeds weer op terug kunt vallen. Ook als dingen onverwachts anders lopen.
    Plan daarom niet alleen acties in, maar ook terugkerende evaluatiemomenten, zodat je je planning waar nodig bijstelt.

  • Het gaat niet alleen om wat je doet, maar ook om hoe je het brengt. Zowel tekstueel als visueel.
    Hoe dat er voor jou uitziet, is afhankelijk van welke boodschap je wilt overbrengen, maar hier eenvoudig beginnen maakt al verschil.
    Denk aan taalgebruik, kleurgebruik en typografie. Sta dus stil bij hoe je je profileert. Zowel in eenheid, consistentie als jouw unieke stijl.

  • Door dit proces te doorlopen en alles aandacht te geven, begint het steeds meer vorm te krijgen. Door de ontwikkeling die jij en je merk doorlopen, kom je erachter dat dingen anders kunnen, niet nodig zijn of juist ontbreken. Besteed daarom van regelmatig aandacht aan het optimaliseren van je backoffice en bijbehorende processen.
    Sta niet te veel stil bij hoeveel tijd iets gekost heeft om op te zetten, maar vooral bij of het nu dient bij wat je nodig hebt.

  • Deze werkmethode is niet alleen bedacht om je bedrijfsstructuur op te zetten, maar is juist zo ingericht dat het ook helpt om focus te houden en vernieuwend te blijven.
    Doorloop daarom van tijd tot tijd het proces opnieuw, of specifiek op een onderdeel dat je wilt verbeteren, zodat het altijd je actuele visie en doelen blijft ondersteunen.

Omdat het moeiteloos kan.

Ga zelf aan de slag met de #filterderuis Focus Chart

✔ Doeltreffend naar resultaat toewerken.
✔ Heel geschikt voor losse focusgebieden van je bedrijfsvoering.
✔ Een persoonlijke oplossing.