Wanneer marktonderzoek iets toevoegt.

Het klinkt als iets groots. Iets dat je eerst hoort te doen voor je kunt beginnen.
Of juist iets voor een volgende fase als je alles perfect hebt staan.

Maar net als zoveel dingen in het ondernemerschap, kun je het veel simpeler benaderen. Zeker als het je direct iets oplevert.
Niet omdat het moet. Maar omdat het, op het juiste moment, verrassend veel helderheid kan bieden.

Waarom zou je marktonderzoek doen?

En vanaf wanneer is dat ook echt van toegevoegde waarde?

Waarom je marktonderzoek kunt overwegen.
Het doel achter marktonderzoek is niet om een compleet rapport te krijgen. Of alleen om aandacht te trekken en leads te verzamelen. Het gaat om begrijpen waar je doelgroep behoefte aan heeft.
Wanneer je je verdiept in hun woorden, vragen, twijfels of wensen, kom je vaak vanzelf op ideeën om je communicatie helderder te maken. Of je ontdekt waarom iets niet lekker werkte en wat je met wat aanpassingen daaraan kunt doen.
Het is een manier om in te tunen – op je klant én op jezelf.

Wanneer zinvol?
Je hoeft niet altijd onderzoek te doen. Soms heb je genoeg aan je eigen ervaring of eerdere gesprekken. Maar op bepaalde momenten kan het wel degelijk iets toevoegen:
▪️ Als je (opnieuw) je positionering onder de loep neemt.
▪️ Bij het ontwikkelen van een nieuw aanbod of product.
▪️ Wanneer je het gevoel hebt dat je nét naast de behoefte communiceert.
▪️ Wanneer je wilt beoordelen of je taalgebruik nog resoneert met je doelgroep.
▪️ Wanneer je bestaande klanten beter wilt begrijpen of vasthouden.

Wat het je oplevert. (naast inzichten)
Marktonderzoek geeft niet alleen input voor een bepaald doel. Het geeft ook rust, omdat je minder hoeft te gissen.
Het maakt je werkzaamheden een stuk gemakkelijker – als je maar luistert.
Daarnaast levert het ook fijne extra's op, zoals contentideeën, nieuwe ingangen voor gesprekken en zichtbaarheid.
Door te laten merken dat je de mening van je doelgroep belangrijk vindt, draagt het automatisch ook bij aan je boodschap en geeft het je de kans om vanuit een andere invalshoek mensen warm te maken voor wat je te bieden hebt.

Valkuilen.
Marktonderzoek is geen "excuus" om te blijven hangen in plannen maken.
Ook is het geen garantie voor succes.
Daarnaast weten mensen niet altijd precies wat ze willen. Dat betekent niet dat ze niets te vertellen hebben, het kan ook zijn dat ze het nog niet weten.
Dat kan ook iets zijn wat je uit je marktonderzoek haalt – dat er meer duidelijkheid nodig is over welke oplossing jij biedt.
Wees je bewust van de valkuil om alleen bevestiging te zoeken. Probeer open te luisteren, ook als het schuurt. Of als de antwoorden niet direct tot een helder stappenplan leiden.
Zie daarom je marktonderzoek altijd liever als onderdeel van een strategie, dan dat je er een enkel doel op zichzelf aan koppelt.

Hoe je het aanpakt – zonder dat het een project wordt.
Voor online ondernemers hoeft marktonderzoek niet gecompliceerd te zijn. Het kan licht, speels en tussendoor:
▪️ Start eens een open DM-gesprek na een story.
▪️ Zet een poll uit over een thema waar jij veel over weet.
▪️ Vraag in een mail naar ervaringen of obstakels.
▪️ Maak een eenvoudige vragenlijst die je deelt.
▪️ Analyseer reacties op eerdere posts of feedback van klanten.
▪️ Luister naar de woorden die mensen zelf gebruiken in communities of reviews.
De beste inzichten komen vaak niet zozeer alleen van de vragen die je stelt, maar ook van hoe je die stelt en hoe iemand daarop reageert.

Zolang het maar iets toevoegt.
Marktonderzoek is dus niet een onderdeel van een stappenplan die je hoort te volgen als ondernemer.
Maar als je het inzet op een moment dat het iets toevoegt, kan het wel het verschil maken tussen aanmodderen en stappen zetten.
Niet omdat je weet wat je nu moet doen. Maar omdat het je boodschap helder maakt, in de tone of voice van jouw klant.



Vorige
Vorige

Zo voorkom je impulsbesluiten.

Volgende
Volgende

De kracht van moeiteloze marketing.