Zo voorkom je impulsbesluiten.

Als ondernemer maak je voortdurend keuzes. Grote keuzes die richting geven aan je bedrijf, en kleinere die je dagelijks bijstuurt op basis van wat er wel of niet werkt.
Maar vooral als je nog je bedrijf aan het vormen bent, kan de twijfel soms toeslaan.
Je onderzoekt, probeert en reageert, waardoor je soms vergeet dat bepaalde dingen tijd nodig hebben.
Terwijl wanneer iets nog niet werkt, dat juist een uitnodiging kan zijn om je strategie met iets meer afstand te bekijken.

Wat zijn de signalen waaraan je impulsbesluiten herkent?

En welke aanpak werkt dan wel?

Waarom je die neiging hebt.
In een wereld waarin alles snel lijkt te gaan, voelt het onnatuurlijk om stil te blijven staan als iets niet direct resultaat oplevert.
Je ziet anderen groeien, posten, verkopen — en als het bij jou even stagneert, kan dat ervaren als een signaal dat je iets verkeerd doet.

Allereerst: sta ook stil bij dat je bij anderen alleen de voorkant ziet. Wat er aan de achterkant aan vooraf is gegaan, kan zomaar een stuk moeizamer zijn verlopen dan hoe het nu overkomt.
Soms is het zeker goed om te experimenteren of bij te sturen, maar voer veranderingen wel gefaseerd door — zodat je telkens opnieuw kunt meten welke handeling verschil maakt, vÃŗÃŗr je weer iets anders probeert.

Herken wanneer je te snel conclusies trekt.
Wanneer je nog aan een goede basis werkt, ben je ook nog je werkwijze aan het testen — dat hoort erbij.
Maar je kunt wÊl al beoordelen of je handelingen strategisch doordacht zijn, of vooral impulsief tot stand zijn gekomen.

Dit zijn signalen waaraan je impulsbesluiten kunt herkennen:
â–Ēī¸ Je voelt onrust na een paar tegenvallende dagen of weken.
â–Ēī¸ Je denkt dat ‘niets werkt’, als je iets nieuws lanceert waar niemand op reageert.
â–Ēī¸ Je voelt 'em nog niet en wil dingen steeds opnieuw doen: website, aanbod, planning, doelgroep...
â–Ēī¸ Je voert grote veranderingen uit zonder doordachte beredenering.

Als je hier iets in herkent, is het vaak slimmer om even pas op de plaats te maken in plaats van harder te rennen.

Maar wat is dan wel de juiste aanpak?
In plaats van maar te blijven veranderen, kun je ook je handelingen toetsen op realiteit.
Oftewel: is het voor jouw situatie redelijk om aan te nemen dat je inmiddels resultaat had moeten zien?

Want waar het bij anderen vaak moeiteloos lijkt te gaan, is de kans groot dat ze er al langer mee bezig zijn — en bepaalde groeifases of obstakels al achter zich hebben gelaten. Tijd speelt dus een belangrijke rol.

Geef je beslissingen strategisch meer inhoud door jezelf reflecterende vragen te stellen, zoals:

Heb ik mijn doelen helder waarvoor ik dit doe?
Heb ik een idee voldoende tijd gegeven om te ontwikkelen?
Hoeveel mensen reageren wanneer ik iets deel?
Heb ik mijn boodschap vaak genoeg herhaald om onthouden te worden?
Wat zou ik een ander adviseren in deze situatie?

Omdat we vaak zo betrokken zijn bij wat we de wereld in willen brengen, worden sterke kanten soms een blinde vlek.
Je doet aannames die voor jou logisch zijn, maar voor een ander niet vanzelfsprekend hoeven te zijn.
Dus ook jezelf verplaatsen in een ander kan helpen om een breder perspectief te krijgen.

Ondernemen vraagt om uitproberen en afstemmen.
Dat wil niet zeggen dat je niet kunt proberen — juist wel.
Maar het verschil zit in wanneer en waarom je een besluit neemt.
Besluiten die ontstaan vanuit overzicht en vertrouwen helpen vaak beter om richting te vinden, dan beslissingen die zijn ingegeven door twijfel of frustratie.
Soms is er simpelweg iets meer tijd, consistentie of feedback nodig voordat een idee Êcht tot leven komt.
En juist door wel gewoon te doen, maar het dan ÃŗÃŗk een serieuze kans te geven, zorg je ervoor dat je groeit — in plaats van dat je keer op keer opnieuw moet beginnen.



Vorige
Vorige

Heb je wel of niet een website nodig?

Volgende
Volgende

Wanneer marktonderzoek iets toevoegt.