Heb je wel of niet een website nodig?
Voor veel online ondernemers voelt een website als iets wat moet. Maar klopt dat eigenlijk wel? Of beter: klopt dat voor jóu?
Er wordt veel geroepen over websites, maar besef dat zulke meningen vaak gekleurd zijn door wat iemand zelf wil verkopen. Dat maakt ze zeker niet onwaar, maar ook geen absolute waarheid.
Een website is geen must, maar een middel. Of het bij je past, hangt af van hoe jij wilt ondernemen en wat je nodig hebt.
Is het slim of nu nog overbodig?
En wat zou een alternatief kunnen zijn?
Wanneer kan een website slim zijn?
Als je helder hebt wat je doet en voor wie, en als dat aansluit bij hóe je wilt werken en zichtbaar zijn, kan een website rust en overzicht brengen.
Een verzorgde website komt professioneel over en kan een belangrijke rol spelen in je zichtbaarheid en de boodschap die je wilt overbrengen.
Maar het is wel belangrijk dat je het niet daarom als een verplicht nummer gaat zien.
Waar het vooral om gaat is dat het aansluit bij de manier waarop je je bedrijf wilt inrichten.
Kortom; past het bij hoe je wilt werken en de strategie die je wilt volgen?
En wanneer (nog) niet?
Ben je nog aan het experimenteren of werk je vooral vanuit je netwerk? Dan is een website misschien niet de eerste prioriteit.
Afhankelijk van hoe je werkt, kan flexibiliteit belangrijker zijn dan vaste structuren.
Bekijk vooral waar je het beste nu jouw energie in kunt steken en welke acties het meeste opleveren.
Ook de fase waarin je je bevindt met je onderneming kan hierin verschil maken. Soms is het slim om dingen (nog) even simpel te houden, voordat je het verder gaat uitwerken.
Waar zou je nog meer naar kunnen kijken?
▪️ Hoe mensen nu bij je terechtkomen en of dat werkt.
▪️ Of je aanbod vraagt om directe actie of juist verdieping.
▪️ Of je wel of niet persoonlijk werkt en maatwerk doet.
▪️ In hoeverre je de socials of netwerken wilt gebruiken voor zichtbaarheid.
▪️ De tijd en het budget die je beschikbaar hebt voor bouwen én onderhouden.
Klein of groot, het is belangrijker dat het klopt.
Er wordt soms wat groots over gedacht, maar een website hóeft niet ingewikkeld of tijdrovend te zijn.
Een eenvoudige onepager of visuele pagina op een platform zijn ook mogelijk.
Het gaat erom dat het klopt: qua toon, vorm en inhoud.
Het is belangrijk om eerst je visie en doelen helder te krijgen, en wat daar dus bij past. Wil je mensen informeren, overtuigen of begeleiden naar de volgende stap? Als je dat scherp hebt, kun je toetsen of een website daarbij helpt — en in welke vorm.
Wat kunnen goede alternatieven zijn?
Er zijn genoeg andere mogelijkheden — laagdrempelig en vaak gratis — waarmee je eenvoudig iets kunt opzetten dat kan functioneren als een professioneel, digitaal visitekaartje.
Denk bijvoorbeeld aan:
▪️ Een mooi document, bijvoorbeeld in PDF, die je kunt opsturen of die opgevraagd kan worden.
▪️ Een tool waarmee je overzichtelijk informatie, inclusief bijbehorende linkjes, mooi bij elkaar kunt presenteren.
▪️ Een maillijst waarmee je nieuwsbrieven uitstuurt in vast format.
▪️ Goed ingerichte socials met een herkenbare en consistente aanwezigheid.
Uiteindelijk gaat het er niet alleen om waar je zichtbaar bent, maar vooral ook hoe.
Wanneer je boodschap helder is en mensen snappen wat je doet, wat ze aan je hebben en hoe ze met je kunnen samenwerken, dan kun je daarop verder bouwen.
Mét of zonder website.